Problem z pęcherzem – Mój problem czy nie?

Pęcherz moczowy jest narządem, który stale wypełnia się moczem, a jego objętość wynosi 400-700 ml. Pierwsze parcie na mocz odczuwamy już przy wypełnieniu 150-200 ml, a kobiety w ciąży jeszcze szybciej, to ważne – abyście wiedziały, że pierwsze uczucie parcia na mocz wcale nie świadczy o pilnej potrzebie oddania moczu.

Pęcherz moczowy jest narządem, który stale wypełnia się moczem, a jego objętość wynosi 400-700 ml. Pierwsze parcie na mocz odczuwamy już przy wypełnieniu 150-200 ml, a kobiety w ciąży jeszcze szybciej, to ważne – abyście wiedziały, że pierwsze uczucie parcia na mocz wcale nie świadczy o pilnej potrzebie oddania moczu. 

Przy odpowiedniej ilości spożytych płynów (ok. 2 L) w ciągu doby powinno się oddać mocz:

  • 6 –  8 razy w ciągu dnia  
  • ilość jednorazowej mikcji 350-500 ml
  • w nocy co najwyżej raz
  • a różnica między płynami przyjętymi a wydalonymi może wynosić +/- 500ml

Mikcja czyli opróżnianie pęcherza jest procesem bardzo skomplikowanym:

Utrzymywanie moczu w pęcherzu i jego nie-gubienie zależy od sprawnie działającego dna miednicy, w szczególności systemu zamykania pęcherza i cewki moczowej. Ważna jest elastyczność mięśni, ich odpowiednia reakcja w odpowiednim czasie. 

Należy zwracać uwagę na tylny kat pęcherzowo-moczowy, który w stanie spoczynku wynosi 110-120 stopni. Gdy ten kąt (widoczne w usg) jest większy to występuje gubienie moczu, zwiększenie tego kąta widzimy przy obniżeniu narządów dna miednicy.

Nietrzymanie moczu zatem może mieć charakter wysiłkowy, gdzie najczęściej przyczyną jest niewydolność mięśni i więzadeł dna miednicy, może być spowodowane nadreaktywnością pęcherza lub może być połączeniem obu tych sytuacji (typ mieszany). 

Najgorszym nawykiem, który szkodzi naszemu pęcherzowi jest wkładanie wysiłku w jego wypróżnienie:

  • sikanie w pośpiechu
  • sikanie w pozycji półprzysiadu wisząc nad toaletą
  • sikanie “na zapas”, czyli przed snem, przed podróżą itd., kiedy byłyśmy w toalecie niedawno, ale jakiś głos nam podpowiada by zrobić to jeszcze raz

Zbyt częste mikcje wiążą się z wkładaniem wysiłku w wypróżnienie, zaburzają proces mikcji (ten skomplikowany!), im częściej chodzisz do toalety tym częściej będziesz chodzić! Z czasem pojemność pęcherza się zmniejszy, ponieważ nie był wypełniany odpowiednio. Normą jest szybsza potrzeba mikcji po niedługim czasie od wypicia kawy, czarnej lub zielonej herbaty, soku grejpfrutowego, alkoholu, bo te substancje drażnią śluzówkę pęcherza (i osoby z nadreaktywnym pęcherzem powinny ich unikać).

A co w sytuacji kiedy czujemy niepełne wypróżnienie pęcherza? Przyczyn może być kilka. Zaleganie moczu może mieć charakter ostry (kiedy nie można oddać moczu przez ponad 12 godzin, ale w tym artykule nie będę tego opisywać) lub przewlekły. Przewlekłe zaleganie moczu zazwyczaj przebiega bezobjawowo i jest podstępne! Przewlekłe zalegania mogą prowadzić do częstych infekcji dróg moczowych i nietrzymania moczu. Przewlekłe zaleganie stwierdza się kiedy pęcherz nie opróżnia się od 100 ml moczu do 50% całkowitej pojemności pęcherza. Przyczyny niepełnego opróżnienia pęcherza: 

  • nerwowe: udar mózgu, uszkodzenia nerwów w wyniku np. operacji, procesy degeneracyjne (w chorobie Parkinsowna, SM, cukrzycy)
  • mięśniowe (stan ostry zalegania moczu, proces degeneracyjny, napromieniowanie, leki, stwardnienie zwieracza)
  • przeszkoda podpęcherzowa (po operacji, przerost gruczołu krokowego u mężczyzn, zmiany nowotworowe, wypadanie/obniżenie narządów miednicy, stany zapalne, zwężenie cewki moczowej, przerost zwieracza)
  • znieczulenie okołoporodowe lub botox podany przy nadreaktywnym pęcherzu
  • psychogenne zaburzenia mikcji
  • spastyczność mięśni dna miednicy
  • dysfunkcja zwieracz-wypieracz

Zaleganie moczu na poziome 50-100 ml jeszcze nie świadczy o problemie i należy sytuację obserwować, a na pewno badanie powtórzyć, bo jednorazowe stwierdzenie zalegania moczu też  nie jest miarodajne. 

Uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza jest charakterystyczne przy infekcjach dróg moczowych, jeśli zaczęłaś odczuwać to niedawno udaj się do lekarza. 

Ciekawe też, że takie uczucie występuje również u osób z nadmiernie napiętymi mięśniami dna miednicy.

Cierpisz na nadmiernie napięte mięśnie dna miednicy lub pęcherz nadreaktywny? W videobooku “relaks dna miednicy” znajdziesz ćwiczenia, które wspomogą Twoja terapię. A z kolei videobook “dno miednicy” jest idealny dla osób, które chcą poćwiczyć dno miednicy profilaktycznie lub mają objawy jego osłabienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podobne