Nietrzymanie moczu to nic wstydliwego

Nietrzymania moczu może być kilka przyczyn, nie można zakładać od razu, że problem jest związany z osłabieniem mięśni dna miednicy po porodzie.

Nietrzymania moczu może być kilka przyczyn, nie można zakładać od razu, że problem jest związany z osłabieniem mięśni dna miednicy.

Wyróżniamy:

• Wysiłkowe nietrzymanie moczu – występuje przy wysiłku, treningu, kichaniu (50-70% pacjentów)
  • Z parć naglących – wyciek moczu wyciek moczu poprzedzony uczuciem parcia – częsta przyczyną jest nad-reaktywny pęcherz (20-30% pacjentów)
  • Mieszane – połączenie dwóch powyższych – występuje u 10-20% pacjentów
  • Z przepełnienia – wynika z upośledzenia kurczliwości mięśnia wypieracza pęcherza
  • Pozacewkowe – np. w przebiegu np. zatoki pęcherzowo – pochwowej

Leczenie nietrzymania moczu powinno być poprzedzone dokładnym wywiadem oraz badaniami i dobrane indywidualnie. Leczenie jest zachowawcze oraz operacyjne. Leczenie zachowawcze to: fizjoterapia dna miednicy (elektrostymulacja, techniki zewnętrzne jak i wewnętrzne) oraz trening mięśni dna miednicy, biofeedback, trening pęcherza, farmakoterapia. Operacje wykonuje się po zastosowaniu wcześniej wymienionych terapii.

Ważnym elementem w diagnostyce rodzaju nietrzymania moczu jest obserwacja i pomaga w tym dzienniczek mikcji. Jak go prowadzić?

Potrzebujesz naczynie z podziałką do którego będziesz zbierać/ oddawać mocz. Musisz dokładnie zapisywać godziny przyjętych płynów i godzinę i ilość wydalonych. Musisz zapisać czy zdarzyło się parcie na mocz, nietrzymanie, podczas jakich sytuacji. Obserwacje trzeba prowadzić minimum dwa pełne dni, ale im dłużej tym lepiej. ?jeśli ilość oddanego moczu jest większa lub mniejsza niż 500-600ml, jeśli gubisz mocz, jeśli chodzisz do toalety częściej niż 8 razy lub mniej niż 6, a w nocy więcej niż raz idź do urologa i fizjoterapeuty uroginekologicznego.

Dzienniczek mikcji jest do pobrania tutaj

Jeszcze trzeba wziąć pod uwagę czy jesteś w ciąży, to się rozpatruje inaczej, ale nietrzymanie moczu w ciąży albo zbyt częste wstawanie w nocy również nie jest fizjologiczne. Nietrzymanie moczu dotyka wielu kobiet. Nie zawsze jest to związane z porodem czy byciem w ciąży. Za główne przyczyny nietrzymania moczu uważa się:

• Uszkodzenie aparatu więzadłowego miednicy mniejsze
  • Nieprawidłowe działanie mięśni dna miednicy (więc może być zarówno z powodu za słabych mięśni jak również z nad-reaktywnych)
  • Osłabienie przedniej ściany pochwy
  • Niewystarczające napięcie cewki moczowej (odżywienie ścian śluzówki i jej elastyczność spada w okresie okołomenopauzalnym)

Dobra wiadomość: na wysiłkowe nietrzymanie moczu można wpłynąć ćwiczeniami! Oczywiście są różne stopnie wysiłkowego nietrzymania moczu, ale wtedy gdy gubisz mocz przy kichaniu, śmianiu się, podnoszeniu dziecka, podskokach czy bieganiu spokojnie można to wyćwiczyć ? fizjoterapeuta uroginekologiczny zrobi badanie i sprawdzi co jest przyczyną, a potem zleci ćwiczenia.

Ważne jest by pilnować prawidłowej postawy podczas codziennych czynności i ważne by wykluczyć czynniki które prowokują gubienie moczu – tu mam na myśli – nie idź na crossfit i porzuć te trampoliny kobieto! ?